Marcel Geleijnse

Bedrijfsleider

Marcel Geleijnse‘BAM is zo groot. Als je ambitie hebt, dan krijg je zeker wel de mogelijkheid om door te groeien binnen deze organisatie. Je moet alleen jezelf blijven uitdagen om te ontwikkelen’, vertelt Marcel Geleijnse bedrijfsleider bij BAM Infra Regionaal Wegen. Vorig jaar was Marcel projectleider, maar sinds januari dit jaar heeft hij de kans gekregen om door te groeien naar de functie van bedrijfsleider. Marcel: In 1999 ben ik bij BAM Infra begonnen in de functie van uitvoerder. Na een aantal jaren werd ik hoofduitvoerder en daarna projectleider. En nu dus de volgende stap; een hele nieuwe uitdaging! Als projectleider ben je voornamelijk bezig met het managen van een project. In mijn nieuwe rol als bedrijfsleider is daar een heel nieuw gebied van bedrijfsvoering bijgekomen met onderdelen als human resources, strategie en finance.

‘Je ziet de club met mensen steeds enthousiaster worden’

Bij BAM Infra Regionaal heb ik als projectleider echt hele leuke projecten gemanaged. Bijvoorbeeld de reconstructie Leegwaterstraat op het terrein van de TU Delft. Het werk betrof een weg van 950 meter waar alles op z’n kop ging met een zeer uitdagende opleverdatum. In mijn rol als projectleider ga ik samen met het tenderteam op zoek naar de juiste partners voor de klus. Samen met deze partners kijken we naar mogelijkheden om de klus te klaren. Daar begint het eigenlijk voor een projectleider; Je kijkt met elkaar naar een slimme multidisciplinaire aanpak voor de opdrachtgever. Gedurende de tenderfase zie je de club met mensen steeds enthousiaster worden. Dat is altijd een goed teken.

3D-ontwerp

De opdracht bij de TU Delft was inclusief het ontwerp. We hebben van het werk een 3D-ontwerp gemaakt. Hierbij kun je in één oogopslag de knelpunten zichtbaar maken voor de opdrachtgever. De knelpunten zijn dan al opgelost voordat de eerste schep de grond ingaat. Een 3D-ontwerp helpt ook voor het maken van een goede planning; bijvoorbeeld welke timing je moet aanhouden voor alle disciplines.

N211 geeft energie

Nog zo’n leuk project was de renovatie van de N211. We kregen hiervoor een duurzaamheidsvraagstuk vanuit de provincie Zuid-Holland. De doelstelling was: maak van de N211 een CO2-negatieve weg. Dat vraagt om een hele andere manier van denken. We hebben een plan gemaakt met maar liefst 21 innovaties en een CO2-reductie van 13000 ton. En al snel was de eerste CO2-negatieve weg van Nederland een feit. De volledig gerenoveerde N211 is in alle opzichten baanbrekend. Zo wordt er energie gewonnen uit het wegdek die lokaal opgeslagen wordt in een warmte-koudeopslagsysteem. Objecten langs de weg, zoals lantaarnpalen en bushokjes wekken zelf energie op. Ook zijn de materialen zo veel mogelijk hernieuwbaar of hergebruikt uit de oude weg. We zijn nu aan het onderzoeken of naburige bedrijven kunnen worden aangesloten op het systeem zodat warmte uitgewisseld kan worden.

De sleutel tot succes van het project N211 was de goede samenwerking met provincie Zuid-Holland, ingenieursbureau Sweco en de vele disciplines van BAM Infra. We hadden vanaf het begin een goede relatie met de opdrachtgever en het team.