Marjolein van der Kraan

Werkvoorbereider

‘Alweer drieënhalf jaar geleden ben ik mijn loopbaan bij BAM begonnen’, vertelt Marjolein van der Kraan, werkvoorbereider bij BAM Infra Multidisciplinaire Contracten. ‘Dat was toen nog in de functie van procescoördinator via een detacheringsbureau. Dat beviel zo goed dat ik na anderhalf jaar ben overgenomen door BAM en gelijk daarna als werkvoorbereider aan de slag ben gegaan. Mijn specialisme ligt bij de Civiele Techniek, met name geohydrologie en geotechniek. Daarom werk ik bij BAM veel binnen de funderingstechnieken.’

Bijzondere locatie op Schiphol

‘Op dit moment werk ik voor het project Landside Infrastructure Schiphol. We passen daar de toevoerwegen aan voor de nieuwe terminal. Het deel waar ik aan werk betreft de uitbreiding van het viaduct. Een deel van het oude viaduct is inmiddels gesloopt. Nu zijn we bezig met de fundatie van het nieuwe deel van het viaduct en de kolommen. Van daaruit bouwen we de betonconstructie verder op. We zitten op een hele bijzondere locatie; naast de verkeerstoren in het hart van Schiphol.’

Rekening houden met de opdrachtgever

Marjolein: ‘Bij onze werkzaamheden houden wij veel rekening met alle activiteiten van Schiphol. We mogen geen hinder veroorzaken voor het luchtverkeer, de reizigers en de vele bedrijven op Schiphol. Dit betekent geen hinder van geluid, trillingen, stof en het veroorzaken van hinder voor het verkeer. Voor dit laatste zijn we gebonden aan een streng logistiek proces waarbij we voor elk transport tijdig een bouwticket aanvragen. Ook hebben we te maken met zeer strenge veiligheidsregels en moeten we op detailniveau aangeven wat we precies gaan doen. Eén van de grootste risico’s is het raken van een van de vele kabels en leidingen in dit gebied, waarmee mogelijk heel Schiphol plat gelegd kan worden. Via een strenge graafprocedure, waarbij de opdrachtgever fysiek aanwezig is en toestemming geeft voor elke graafbeweging, wordt dit risico geminimaliseerd.’

Spil tussen de verschillende disciplines

‘Als werkvoorbereider ben je de spil tussen de verschillende disciplines die samenkomen in een project. Nu op Schiphol bijvoorbeeld werk ik veel samen met de disciplines Wegen, Civiel, Energie & Water, Funderingstechniek en Infraconsult. Daarnaast heb je te maken met veel onderaannemers. Dat maakt het werk heel uitdagend en afwisselend. Samen met de constructeur en de uitvoerder bepaal je hoe het werk buiten echt uitgevoerd gaat worden. Met alle beperkingen daarin meegenomen zoals nu op Schiphol bijvoorbeeld.’