Pieter-Jan Bruintjes

Werkvoorbereider

Pieter-Jan BruintjesPieter-Jan Bruintjes is sinds 2013 werkzaam bij BAM Infra. Eerst als werkvoorbereider bij BAM Infra Regionaal Wegen. Daarna is hij een tijdje uitvoerder geweest om vervolgens de overstap te maken naar BAM Infra Multidisciplinaire Contracten. Pieter-Jan vertelt: ‘Gelukkig heb je bij BAM voldoende mogelijkheden om uit te zoeken wat het beste bij je past. Werken met multidisciplinaire teams op grote projecten is voor mij de beste keuze. Sinds 2018 werk ik bij het aannemersconsortium OpenIJ: de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden.’

Aannemersconsortium OpenIJ

‘Als werkvoorbereider bij OpenIJ ben ik verantwoordelijk voor de inrichting van het buitenterrein bestaande uit onder andere de toekomstige rijbaan en het toekomstig fietspad. Dit vraagt een hoop afstemming en coördinatie met de aanleg van kabels en leidingen. Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen bouwen we in opdracht van Rijkswaterstaat in IJmuiden aan de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Deze zeesluis wordt niet alleen gebruikt door zeeschepen, er moeten straks ook auto’s en fietsen overheen kunnen. En dat is mijn vakgebied.’

Gezamenlijk een plan maken

Pieter-Jan: ‘Het leuke aan wegenbouw is dat je veel raakvlaken hebt met allerlei disciplines. Je gaat met diverse partijen om tafel om te praten over de aansluiting van het wegennet. Bijvoorbeeld om te praten over de aansluiting van het net afgezonken buitenhoofd van de zeesluis. Dit is de deurkas van de buitenste sluisdeur, deze heeft het formaat van een flatgebouw (80 meter lang, 26 meter breed en 22 meter hoog). De sluisdeur zal straks het buitenhoofd in- en uitrollen. We zijn de deurkas van het buitenhoofd nu verder aan het afbouwen. De weg zal straks met een brug over het buitenhoofd heen komen te liggen. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we nog acht meter de hoogte in, er komt namelijk nog een dijk te liggen. Om het allemaal in goede banen te leiden heb ik bijvoorbeeld contact met de werkvoorbereider van het buitenhoofd, de hoofduitvoerder, projectleider kabels en leidingen, planners en tekenaars. We maken gezamenlijk een plan voor de uitvoering.’

‘En dan uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op z’n plaats’

‘In zo’n overleg denken we gezamenlijk na over complexe uitdagingen. We stellen kritische vragen aan elkaar, we bekijken de situatie vanuit meerdere invalshoeken en dan uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op z’n plaats. Dat is echt gaaf. Daar zou je in je eentje nooit opgekomen zijn, maar doordat er met meerdere disciplines over nagedacht wordt kom je tot hele inventieve oplossingen.’

Young BAM

‘Ook ben ik actief bij Young BAM’, vertelt Pieter-Jan. ‘Dit is voor alle BAM-medewerkers onder de 35 jaar. Deze bedrijfsjongerenvereniging organiseert jaarlijks zo’n vijftien activiteiten, zoals projectbezoeken en workshops rondom nieuwe ontwikkelingen in onze branche. Denk bijvoorbeeld aan een introductie Design Thinking of een kennissessie over circulaire economie. Zo’n anderhalf jaar geleden zijn we op het idee gekomen om met 40 leden een workshop te organiseren over hoe een graafmachine werkt. Dat was bij op het SOMA College in Harderwijk, een vakopleiding voor infra. We hebben daar in een torenkraan simulator gezeten en uiteindelijk ook zelf grote graafmachines bestuurd. Dat was erg leuk om met elkaar te doen. Vorig jaar zijn we naar Londen geweest met Young BAM leden uit België, UK en Nederland. We hebben daar projecten van BAM bezocht en samen nagedacht over de toekomst van BAM.’